Så här gör du
- Uppge ditt försäkringsnummer (i form av 8xxxxxx-xxx-xxx-xxx) när du registrerar dig.
- Be att få informationen skickad till Agrias direktregleringsavdelning.
Direktregleringen är öppen vardagar kl. 8.00-17.30. Vid direktreglering räknar vi ut hur mycket försäkringen täcker och hur mycket som återstår att betala av kunden (inklusive självrisk). Agria betalar ut det belopp som ska ersättas direkt till kliniken.
OBS: Se till att veterinärkliniken har ditt korrekta försäkringsnummer. Av tekniska skäl kan vi tyvärr inte behandla en direktreglering om vi får ett felaktigt eller ofullständigt försäkringsnummer.
Direktreglering kan inte göras
- utanför våra öppettider - direktregleringen är öppen på vardagar kl. 8.00-17.30
- om premien inte är betald eller försäkringsnumret inte är korrekt
- om det valpbesiktningsintyg som krävs enligt villkoren saknas
- om ytterligare förtydliganden krävs för ett ersättningsbeslut (t.ex. datum för sjukdomens/skadans uppkomst eller sjukdomshistoria)
- av tekniska skäl, t.ex. vid ett tekniskt avbrott.
Agria har rätt att avgöra om direktregleringen inte är möjligt i enskilda fall.
Om direktreglering inte kan göras kan vi dock komma att registrera en skadeanmälan baserat på de uppgifter som lämnats i ansökan om direktregleringen. I detta fall kommer vi alltid att ta kontakt med kunden. Det innebär att du inte behöver göra en separat ansökan, utan vi får uppgifterna om besöket från kliniken. Om direktregering inte kan göras betalar kunden för besöket som vanligt och eventuell ersättning betalas ut till det konto som kunden har angivit. Kontrollera att dina kontouppgifter är uppdaterade i Mitt Agria.
Att en direktreglering inte kan göras innebär inte alltid att själva ersättningsbeslutet har fått avslag. Det aktuella ärendet kan behöva kompletteras med ytterligare information och kunden får det slutliga ersättningsbeslutet i efterhand. Du kommer alltid att kontaktas om vi behöver ytterligare information.