Agria samarbetar med Suomen Agilityliitto

Agria Eläinvakuutus ingår samarbete med Suomen Agilityliitto. Med samarbetet får Suomen Agilityliittos licensinnehavare 10% rabatt på hundförsäkring hos Agria från och med januari 2017.

Finska agilityföreningen, Suomen Agilityliitto, firar sin 10-årsdag i år. Just nu finns det ungefär 13 500 personer som utövar agility i Finland och agility blir mer och mer populär och antalet medlemmar ökar varje år.

Hurdana förväntningar har ni inför samarbetet?

- Vi är väldigt nöjda med att just Agria är det första försäkringsbolaget som vi samarbetar med. Jag tror att vi kommer ha ett mycket bra samarbete och att vi kan hjälpa varandra, berättar Sirpa Sippola, verksamhetsledare för Suomen Agilityliitto.

- Jag är glad att Suomen Agilityliitto ska samarbeta med oss och jag inser att Agria har mycket att erbjuda till finska tävlingshundar. Genom detta samarbete har vi möjlighet att främja tävlingshundarnas trygghet. Jag ser även fram emot 2018 då de Nordiska Mästerskapen i Agility anordnas i Finland, berättar Anna Linder, Agria Eläinvakuutus landschef.

Agility och försäkringar

- Agility är en väldigt fartfylld sport. Hundarna springer otroligt fort på banan och det kan ibland leda till olyckor. Därför är det bra att försäkra sin agilityhund, berättar Sirpa Sippola.

- Agilityhundarnas hälsa är väldigt viktigt för sina ägare. En hälsokontroll bör göras på hunden redan innan man börjar med agility för att säkerställa att hunden har exempelvis inga ryggproblem. Agilityhudar är generellt väldig väl omhändertagna och hundarna tas till veterinären för en undersökning eller behandling alltid vid behov. Jag hoppas att de som har en agilityhund och vår licens tar vara på vår erbjudande och hittar en försäkring som passar just dem, berättar Sirpa Sippola.

Agrias landschef Anna Linder, som själv tränar agility med sin hund, rekommenderar en följande försäkring för en agilityhund:

- Vår rekommendation för en agilityhund är att teckna Agria Veterinärvård  med Agria Rehabilitering som tillägg samt Agria Liv med Agria Användbarhet –tillägg. På så sätt täcker försäkringen sjukdomar och skador samt rehabiliteringen om hunden skulle skada sig. Agria Användbarhet i sin tur ger ersättning om hunden skulle skadas så allvarligt att den inte längre kan utföra agility.

Från och med 1.1.2017 får du som har Suomen Agilityliittos licens 10% rabatt på din hundförsäkring på Agria.