- Start
- Veterinärhjälpen
Veterinärhjälpen
Få hjälp av en veterinär i Agria-appen varje dag kl 7-24.Frågor & svar
Hur mycket kostar veterinärrådgivningen?
Veterinärrådgivningen är gratis för Agria Eläinvakuutus kunder. Användaren ansvarar själv för telekommunikationskostnaderna.
Övriga användare betalar 35€ per konsultation
Vad händer under ett veterinärrådgivningssamtal?
Du berättar för veterinären vad för symptom eller problem du behöver hjälp med. Inför samtalet kan du i samband med tidsbokningen kort skriva vad ärendet gäller samt ladda upp en bild om den hjälper att förklara problemet.
I fall problemet inte är akut kan veterinären ge egenvårdsråd och möjligtvis föreslå lämpligt receptfritt läkemedel. Veterinär får tyvärr inte förskriva recept.
Om den veterinären bedömer att djuret i fråga behöver vård på en klinik kan veterinären hänvisa eller skicka remiss till närliggande klinik eller den klinik ägaren önskar. Vi rekommenderar dock att ägaren själv är i kontakt med kliniken i fråga.
Hur lång tid tar ett veterinärrådgivningssamtal?
Ett samtal tar vanligtvis mellan tre och tio minuter.
Kan man få ett recept via tjänsten?
Agrias veterinärer får inte skriva ut recept.
Vem kan använda tjänsten?
För Agria Eläinvakuutus kunder är tjänsten gratis. Du behöver ladda ned appen och skapa ett konto med mobilt BankID eller mejladress (samma som är kopplad till din försäkring).
Användaren ansvarar själv för sina telekommunikationskostnader.
Övriga djurägare betalar 35€ per konsultation.
Kan man använda veterinärtjänst med fullmakt?
En beviljad fullmakt omfattar endast rätten att använda försäkringen (försäkringsinformation, skadeärenden, ersättning). Agrias veterinärtjänst är en kundförmån som är tillgänglig för alla kunder med ett kundnummer. Du måste ladda ned appen och skapa ett konto med mejladress (samma som är kopplad till din försäkring). Om du inte har Agria försäkring, kan du registrera dig med mobilt BankID.
Om du ger ditt mejladress till en annan person kommer Agria-applikationen att visa alla objekt som finns under kundnumret. Vänligen ta hänsyn till detta om du ger din mejladress till en annan person.
Kan jag avboka en bokad tid?
Om det är mindre än 15 min kvar till samtalet börjar och djurets situation plötsligt blivit akut och du måste åka till en veterinärmottagning, så har du rätt till en återbetalning.
Språket i min telefon är annat än finska, kan jag ändå ladda ner appen?
Ja. Genom att klicka på denna länk flyttas du automatiskt till app butiken och kan ladda ner tjänsten som passar dina språkinställningar.
För vilka djurslag kan jag boka tid?
För tillfället hjälper Agrias veterinärer dig som har hund, katt och smådjur.
Tidsbokningen för smådjur är något begränsat. Om ni inte hittar en lämplig tid eller om situationen är akut vänligen kontakta en fysisk veterinär.
Hur kan jag redigera informationen om djuret?
På följande sätt kan du redigera informationen om ditt djur:
- Gå till fliken ”mina djur”
- Klicka på djuret i fråga vars uppgifter du vill ändra
- Klicka ”ändra”
Vänligen observera att djurets information inte raderas automatiskt från appen trots att man sagt upp sin försäkring hos Agria Eläinvakuutus. Ägaren bör själv radera djuret från appen vid behov och vice versa.
Hur raderar jag ett djur från Appen?
På följande sätt raderar du ett djur från appen:
- Gå till fliken ”mina djur”
- Tryck på djuret i fråga som du önskar radera från appen
- Klicka på ”ändra”
- Klicka”ta bort djur”
Vänligen observera att djurets information raderas inte automatiskt från appen trots att man sagt upp sin försäkring hos Agria Eläinvakuutus. Ägaren bör själv radera djuret från appen vid behov och vice versa.


