Frågor och svar om skadeanmälan

Hur gör jag en skadeanmälan?

Du kan anmäla en skada på följande sätt:

Om det gäller hundens ansvarsskada läs instruktioner till skadeanmälan här.

Om du har en fullmakt, använd detta formulär för att anmäla skadan.

På vardagar mellan kl 9:00-16:30 kan du även få direktreglering.

Observera att:

  • Bilderna bör vara läsbara och ha en tillräckligt hög upplösning
  • Besöksspecifikationen bör innehålla diagnos och veterinärens uppgifter
  • Fakturan bör innehålla priserna för alla läkemedel som ges hem
  • Vid behov kan vi be dig skicka djurets behandlingshistorik samt försäkringshistorik.

Hur gör jag en skadeanmälan?

Du kan anmäla en skada på följande sätt:

Om det gäller hundens ansvarsskada läs instruktioner till skadeanmälan här.

Om du har en fullmakt, använd detta formulär för att anmäla skadan.

På vardagar mellan kl 9:00-16:30 kan du även få direktreglering.

Observera att:

  • Bilderna bör vara läsbara och ha en tillräckligt hög upplösning
  • Besöksspecifikationen bör innehålla diagnos och veterinärens uppgifter
  • Fakturan bör innehålla priserna för alla läkemedel som ges hem
  • Vid behov kan vi be dig skicka djurets behandlingshistorik samt försäkringshistorik.

Erbjuder Agria direktreglering?

Ja, du kan få direktreglering på över 150 kliniker.

Du hittar mer information om direktreglering här.

Här hittar du en lista över alla kliniker där du kan få direktreglering hos Agria.

Så här fungerar det

  • Berätta till djurklinikens personal att du vill ha direktreglering
  • Ge ditt försäkringsnummer (8xxxxxx-x-x) 
  • Efter behandlingen  kontaktar klinikens personal Agria och vi räknar ut hur mycket vi ersätter och vilken summa blir kvar till dig att betala (tex. självrisk)
  • Agria betalar ersättningen direkt till djurkliniken

Erbjuder Agria direktreglering?

Ja, du kan få direktreglering på över 150 kliniker.

Du hittar mer information om direktreglering här.

Här hittar du en lista över alla kliniker där du kan få direktreglering hos Agria.

Så här fungerar det

  • Berätta till djurklinikens personal att du vill ha direktreglering
  • Ge ditt försäkringsnummer (8xxxxxx-x-x) 
  • Efter behandlingen  kontaktar klinikens personal Agria och vi räknar ut hur mycket vi ersätter och vilken summa blir kvar till dig att betala (tex. självrisk)
  • Agria betalar ersättningen direkt till djurkliniken

Hur räknas självrisken ut?

Försäkringen har en fast och en rörlig självrisk.

Den fasta självrisken betalas endast en gång under en försäkringsperiod. Har du fler veterinärbesök under försäkringsperioden, betalar du bara den fasta självrisken en gång.

Den rörliga självrisken betalar du däremot vid varje besök.

Exempel på självrisk

Exempel:
Försäkringen har en fast självrisk på 170 euro och 25 % i rörlig självrisk.

Om veterinärbesöket kostar 1 000 euro betalar kunden endast 377,50 € och Agria ersätter resterande 622,50 €.

Fast självrisk: 170 €
1 000 € - 170 € = 830 €
Rörlig självrisk: 25 % av 830 € = 207,50 €

Du betalar: 170 € + 207,50 € = 377,50 €
Agria betalar: 622,50 €

Hur räknas självrisken ut?

Försäkringen har en fast och en rörlig självrisk.

Den fasta självrisken betalas endast en gång under en försäkringsperiod. Har du fler veterinärbesök under försäkringsperioden, betalar du bara den fasta självrisken en gång.

Den rörliga självrisken betalar du däremot vid varje besök.

Exempel på självrisk

Exempel:
Försäkringen har en fast självrisk på 170 euro och 25 % i rörlig självrisk.

Om veterinärbesöket kostar 1 000 euro betalar kunden endast 377,50 € och Agria ersätter resterande 622,50 €.

Fast självrisk: 170 €
1 000 € - 170 € = 830 €
Rörlig självrisk: 25 % av 830 € = 207,50 €

Du betalar: 170 € + 207,50 € = 377,50 €
Agria betalar: 622,50 €

Till vilket konto betalas ersättningen?

Ersättningen betalas till det bankkonto som du har angett i skadeanmälan. 

Du kan spara ditt kontonummer på Mitt Agria genom att gå in på din profilsida och klicka på fliken Bankkonto. Då kommer det angivna kontot att dyka upp på din nästa skadeanmälan.

Har vi inte ditt kontonummer, kontaktar vi dig innan betalningen görs.

Jag har besöksspecifikationer från olika tillfällen, hur gör jag?

Skicka alla besöksspecifikationer till oss. Det spelar ingen roll om de är från olika veterinärer eller från olika tillfällen. Om undersökningarna eller behandlingarna utfördes inom samma självriskperiod på 135 dagar räknat från första besöksdatumet, betalar du endast en fast självrisk.

Du kan även komplettera en pågående skada på Mitt Agria. Öppna skadan som det gäller och klicka på Komplettera. Lägg till nya filerna och beskrivning och tryck på skicka. 

Jag har besöksspecifikationer från olika tillfällen, hur gör jag?

Skicka alla besöksspecifikationer till oss. Det spelar ingen roll om de är från olika veterinärer eller från olika tillfällen. Om undersökningarna eller behandlingarna utfördes inom samma självriskperiod på 135 dagar räknat från första besöksdatumet, betalar du endast en fast självrisk.

Du kan även komplettera en pågående skada på Mitt Agria. Öppna skadan som det gäller och klicka på Komplettera. Lägg till nya filerna och beskrivning och tryck på skicka. 

Till vilket konto betalas ersättningen?

Ersättningen betalas till det bankkonto som du har angett i skadeanmälan. 

Du kan spara ditt kontonummer på Mitt Agria genom att gå in på din profilsida och klicka på fliken Bankkonto. Då kommer det angivna kontot att dyka upp på din nästa skadeanmälan.

Har vi inte ditt kontonummer, kontaktar vi dig innan betalningen görs.

Hur anmäler jag hundens ansvarsskada?

Fyll i blanketten för ansvarsskada (pdf) och skicka den till:

Agria Eläinvakuutus
c/o Van Ameyde Krogius Oy
Lintulahdenkatu 10
00500 Helsinki

Eller mejla den till: claims.finland@krogius.com

Om du har frågor om ansvarsförsäkringen, kontakta Van Ameyde Krogius: claims.finland@krogius.com.

Hur anmäler jag hundens ansvarsskada?

Fyll i blanketten för ansvarsskada (pdf) och skicka den till:

Agria Eläinvakuutus
c/o Van Ameyde Krogius Oy
Lintulahdenkatu 10
00500 Helsinki

Eller mejla den till: claims.finland@krogius.com

Om du har frågor om ansvarsförsäkringen, kontakta Van Ameyde Krogius: claims.finland@krogius.com.

Ersätter försäkringen CT-/MR-undersökningen?

Ersättning av CT-/MR-undersökning kräver alltid ett förhandsbesked från Agria. Med hjälp av förhandsbegäran kan vi ta reda på om CT- eller MR-undersökning ingår i djurets försäkring redan innan undersökningen utförts. Förhandsbesked är inte en betalningsförbindelse för ersättning av CT/MR. Skadereglering görs enligt våra försäkringsvillkor.

Försäkringstagaren ska be om förhandsbesked skriftligt genom att mejla oss på vahinkoilmoitus@agria.fi. NOTERA: Skicka e-postmeddelandet med "Ansökan om förhandstillstånd" för att påskynda behandlingen. Enda undantaget då vi inte kräver förhandsbesked är i nödlägen.

För bedömning av ersättning av CT-undersökning kan Agria vid behov kräva att CT-bilderna uttalas utöver den behandlande veterinären av en diplomat av djurradiologi eller en veterinär med motsvarande kvalifikationer.

Ersätter försäkringen CT-/MR-undersökningen?

Ersättning av CT-/MR-undersökning kräver alltid ett förhandsbesked från Agria. Med hjälp av förhandsbegäran kan vi ta reda på om CT- eller MR-undersökning ingår i djurets försäkring redan innan undersökningen utförts. Förhandsbesked är inte en betalningsförbindelse för ersättning av CT/MR. Skadereglering görs enligt våra försäkringsvillkor.

Försäkringstagaren ska be om förhandsbesked skriftligt genom att mejla oss på vahinkoilmoitus@agria.fi. NOTERA: Skicka e-postmeddelandet med "Ansökan om förhandstillstånd" för att påskynda behandlingen. Enda undantaget då vi inte kräver förhandsbesked är i nödlägen.

För bedömning av ersättning av CT-undersökning kan Agria vid behov kräva att CT-bilderna uttalas utöver den behandlande veterinären av en diplomat av djurradiologi eller en veterinär med motsvarande kvalifikationer.

Hur gör jag skadeanmälan för Agria Valp Liv?

Skadeanmälan görs via epost till vahinkoilmoitus@agria.fi. Skriva Skadeanmälan Agria Valp Liv som rubrik och lägg tll följande uppgifter: 

  • Uppgifter för uppfödaren / innehavare av kennelnamnet
  • Uppgifter om den avlidne valpen
  • En kort sammanfattning om det som har hänt
  • Veterinärens journal, om det finns
  • Patologens resultat från Livsmedelsverket
  • Kvitton för transport och obduktion (dessa kan skickas i efterhand också)
  • Kontonummer för ersättning
  • Kontkatuppgifter för den som ska få ersättning (namn, telefonnummer, adress)

Obduktion

Observera att för att kunna betala ut ersättning behöver vi nästan alltid patologens uttalande samt obduktion.

Agria kan medge undantag om en veterinär bedömer att hundens
dödsorsak är uppenbar, men i andra är obduktion ett krav för skaderegleringen.  

Om dödsorsaken är ersättningsbar, ersätter vi även kostnader för obduktion. 

Hur gör jag skadeanmälan för Agria Valp Liv?

Skadeanmälan görs via epost till vahinkoilmoitus@agria.fi. Skriva Skadeanmälan Agria Valp Liv som rubrik och lägg tll följande uppgifter: 

  • Uppgifter för uppfödaren / innehavare av kennelnamnet
  • Uppgifter om den avlidne valpen
  • En kort sammanfattning om det som har hänt
  • Veterinärens journal, om det finns
  • Patologens resultat från Livsmedelsverket
  • Kvitton för transport och obduktion (dessa kan skickas i efterhand också)
  • Kontonummer för ersättning
  • Kontkatuppgifter för den som ska få ersättning (namn, telefonnummer, adress)

Obduktion

Observera att för att kunna betala ut ersättning behöver vi nästan alltid patologens uttalande samt obduktion.

Agria kan medge undantag om en veterinär bedömer att hundens
dödsorsak är uppenbar, men i andra är obduktion ett krav för skaderegleringen.  

Om dödsorsaken är ersättningsbar, ersätter vi även kostnader för obduktion. 

Vanliga frågor

Hur gör jag en skadeanmälan?

Du kan anmäla en skada på följande sätt:

Om det gäller hundens ansvarsskada läs instruktioner till skadeanmälan här.

Om du har en fullmakt, använd detta formulär för att anmäla skadan.

På vardagar mellan kl 9:00-16:30 kan du även få direktreglering.

Observera att:

  • Bilderna bör vara läsbara och ha en tillräckligt hög upplösning
  • Besöksspecifikationen bör innehålla diagnos och veterinärens uppgifter
  • Fakturan bör innehålla priserna för alla läkemedel som ges hem
  • Vid behov kan vi be dig skicka djurets behandlingshistorik samt försäkringshistorik.

Hur gör jag en skadeanmälan?

Du kan anmäla en skada på följande sätt:

Om det gäller hundens ansvarsskada läs instruktioner till skadeanmälan här.

Om du har en fullmakt, använd detta formulär för att anmäla skadan.

På vardagar mellan kl 9:00-16:30 kan du även få direktreglering.

Observera att:

  • Bilderna bör vara läsbara och ha en tillräckligt hög upplösning
  • Besöksspecifikationen bör innehålla diagnos och veterinärens uppgifter
  • Fakturan bör innehålla priserna för alla läkemedel som ges hem
  • Vid behov kan vi be dig skicka djurets behandlingshistorik samt försäkringshistorik.

Erbjuder Agria direktreglering?

Ja, du kan få direktreglering på över 150 kliniker.

Du hittar mer information om direktreglering här.

Här hittar du en lista över alla kliniker där du kan få direktreglering hos Agria.

Så här fungerar det

  • Berätta till djurklinikens personal att du vill ha direktreglering
  • Ge ditt försäkringsnummer (8xxxxxx-x-x) 
  • Efter behandlingen  kontaktar klinikens personal Agria och vi räknar ut hur mycket vi ersätter och vilken summa blir kvar till dig att betala (tex. självrisk)
  • Agria betalar ersättningen direkt till djurkliniken

Erbjuder Agria direktreglering?

Ja, du kan få direktreglering på över 150 kliniker.

Du hittar mer information om direktreglering här.

Här hittar du en lista över alla kliniker där du kan få direktreglering hos Agria.

Så här fungerar det

  • Berätta till djurklinikens personal att du vill ha direktreglering
  • Ge ditt försäkringsnummer (8xxxxxx-x-x) 
  • Efter behandlingen  kontaktar klinikens personal Agria och vi räknar ut hur mycket vi ersätter och vilken summa blir kvar till dig att betala (tex. självrisk)
  • Agria betalar ersättningen direkt till djurkliniken

Hur räknas självrisken ut?

Försäkringen har en fast och en rörlig självrisk.

Den fasta självrisken betalas endast en gång under en försäkringsperiod. Har du fler veterinärbesök under försäkringsperioden, betalar du bara den fasta självrisken en gång.

Den rörliga självrisken betalar du däremot vid varje besök.

Exempel på självrisk

Exempel:
Försäkringen har en fast självrisk på 170 euro och 25 % i rörlig självrisk.

Om veterinärbesöket kostar 1 000 euro betalar kunden endast 377,50 € och Agria ersätter resterande 622,50 €.

Fast självrisk: 170 €
1 000 € - 170 € = 830 €
Rörlig självrisk: 25 % av 830 € = 207,50 €

Du betalar: 170 € + 207,50 € = 377,50 €
Agria betalar: 622,50 €

Hur räknas självrisken ut?

Försäkringen har en fast och en rörlig självrisk.

Den fasta självrisken betalas endast en gång under en försäkringsperiod. Har du fler veterinärbesök under försäkringsperioden, betalar du bara den fasta självrisken en gång.

Den rörliga självrisken betalar du däremot vid varje besök.

Exempel på självrisk

Exempel:
Försäkringen har en fast självrisk på 170 euro och 25 % i rörlig självrisk.

Om veterinärbesöket kostar 1 000 euro betalar kunden endast 377,50 € och Agria ersätter resterande 622,50 €.

Fast självrisk: 170 €
1 000 € - 170 € = 830 €
Rörlig självrisk: 25 % av 830 € = 207,50 €

Du betalar: 170 € + 207,50 € = 377,50 €
Agria betalar: 622,50 €

Till vilket konto betalas ersättningen?

Ersättningen betalas till det bankkonto som du har angett i skadeanmälan. 

Du kan spara ditt kontonummer på Mitt Agria genom att gå in på din profilsida och klicka på fliken Bankkonto. Då kommer det angivna kontot att dyka upp på din nästa skadeanmälan.

Har vi inte ditt kontonummer, kontaktar vi dig innan betalningen görs.

Jag har besöksspecifikationer från olika tillfällen, hur gör jag?

Skicka alla besöksspecifikationer till oss. Det spelar ingen roll om de är från olika veterinärer eller från olika tillfällen. Om undersökningarna eller behandlingarna utfördes inom samma självriskperiod på 135 dagar räknat från första besöksdatumet, betalar du endast en fast självrisk.

Du kan även komplettera en pågående skada på Mitt Agria. Öppna skadan som det gäller och klicka på Komplettera. Lägg till nya filerna och beskrivning och tryck på skicka. 

Jag har besöksspecifikationer från olika tillfällen, hur gör jag?

Skicka alla besöksspecifikationer till oss. Det spelar ingen roll om de är från olika veterinärer eller från olika tillfällen. Om undersökningarna eller behandlingarna utfördes inom samma självriskperiod på 135 dagar räknat från första besöksdatumet, betalar du endast en fast självrisk.

Du kan även komplettera en pågående skada på Mitt Agria. Öppna skadan som det gäller och klicka på Komplettera. Lägg till nya filerna och beskrivning och tryck på skicka. 

Till vilket konto betalas ersättningen?

Ersättningen betalas till det bankkonto som du har angett i skadeanmälan. 

Du kan spara ditt kontonummer på Mitt Agria genom att gå in på din profilsida och klicka på fliken Bankkonto. Då kommer det angivna kontot att dyka upp på din nästa skadeanmälan.

Har vi inte ditt kontonummer, kontaktar vi dig innan betalningen görs.

Hur anmäler jag hundens ansvarsskada?

Fyll i blanketten för ansvarsskada (pdf) och skicka den till:

Agria Eläinvakuutus
c/o Van Ameyde Krogius Oy
Lintulahdenkatu 10
00500 Helsinki

Eller mejla den till: claims.finland@krogius.com

Om du har frågor om ansvarsförsäkringen, kontakta Van Ameyde Krogius: claims.finland@krogius.com.

Hur anmäler jag hundens ansvarsskada?

Fyll i blanketten för ansvarsskada (pdf) och skicka den till:

Agria Eläinvakuutus
c/o Van Ameyde Krogius Oy
Lintulahdenkatu 10
00500 Helsinki

Eller mejla den till: claims.finland@krogius.com

Om du har frågor om ansvarsförsäkringen, kontakta Van Ameyde Krogius: claims.finland@krogius.com.

Ersätter försäkringen CT-/MR-undersökningen?

Ersättning av CT-/MR-undersökning kräver alltid ett förhandsbesked från Agria. Med hjälp av förhandsbegäran kan vi ta reda på om CT- eller MR-undersökning ingår i djurets försäkring redan innan undersökningen utförts. Förhandsbesked är inte en betalningsförbindelse för ersättning av CT/MR. Skadereglering görs enligt våra försäkringsvillkor.

Försäkringstagaren ska be om förhandsbesked skriftligt genom att mejla oss på vahinkoilmoitus@agria.fi. NOTERA: Skicka e-postmeddelandet med "Ansökan om förhandstillstånd" för att påskynda behandlingen. Enda undantaget då vi inte kräver förhandsbesked är i nödlägen.

För bedömning av ersättning av CT-undersökning kan Agria vid behov kräva att CT-bilderna uttalas utöver den behandlande veterinären av en diplomat av djurradiologi eller en veterinär med motsvarande kvalifikationer.

Ersätter försäkringen CT-/MR-undersökningen?

Ersättning av CT-/MR-undersökning kräver alltid ett förhandsbesked från Agria. Med hjälp av förhandsbegäran kan vi ta reda på om CT- eller MR-undersökning ingår i djurets försäkring redan innan undersökningen utförts. Förhandsbesked är inte en betalningsförbindelse för ersättning av CT/MR. Skadereglering görs enligt våra försäkringsvillkor.

Försäkringstagaren ska be om förhandsbesked skriftligt genom att mejla oss på vahinkoilmoitus@agria.fi. NOTERA: Skicka e-postmeddelandet med "Ansökan om förhandstillstånd" för att påskynda behandlingen. Enda undantaget då vi inte kräver förhandsbesked är i nödlägen.

För bedömning av ersättning av CT-undersökning kan Agria vid behov kräva att CT-bilderna uttalas utöver den behandlande veterinären av en diplomat av djurradiologi eller en veterinär med motsvarande kvalifikationer.

Hur gör jag skadeanmälan för Agria Valp Liv?

Skadeanmälan görs via epost till vahinkoilmoitus@agria.fi. Skriva Skadeanmälan Agria Valp Liv som rubrik och lägg tll följande uppgifter: 

  • Uppgifter för uppfödaren / innehavare av kennelnamnet
  • Uppgifter om den avlidne valpen
  • En kort sammanfattning om det som har hänt
  • Veterinärens journal, om det finns
  • Patologens resultat från Livsmedelsverket
  • Kvitton för transport och obduktion (dessa kan skickas i efterhand också)
  • Kontonummer för ersättning
  • Kontkatuppgifter för den som ska få ersättning (namn, telefonnummer, adress)

Obduktion

Observera att för att kunna betala ut ersättning behöver vi nästan alltid patologens uttalande samt obduktion.

Agria kan medge undantag om en veterinär bedömer att hundens
dödsorsak är uppenbar, men i andra är obduktion ett krav för skaderegleringen.  

Om dödsorsaken är ersättningsbar, ersätter vi även kostnader för obduktion. 

Hur gör jag skadeanmälan för Agria Valp Liv?

Skadeanmälan görs via epost till vahinkoilmoitus@agria.fi. Skriva Skadeanmälan Agria Valp Liv som rubrik och lägg tll följande uppgifter: 

  • Uppgifter för uppfödaren / innehavare av kennelnamnet
  • Uppgifter om den avlidne valpen
  • En kort sammanfattning om det som har hänt
  • Veterinärens journal, om det finns
  • Patologens resultat från Livsmedelsverket
  • Kvitton för transport och obduktion (dessa kan skickas i efterhand också)
  • Kontonummer för ersättning
  • Kontkatuppgifter för den som ska få ersättning (namn, telefonnummer, adress)

Obduktion

Observera att för att kunna betala ut ersättning behöver vi nästan alltid patologens uttalande samt obduktion.

Agria kan medge undantag om en veterinär bedömer att hundens
dödsorsak är uppenbar, men i andra är obduktion ett krav för skaderegleringen.  

Om dödsorsaken är ersättningsbar, ersätter vi även kostnader för obduktion.