För att hantera försäkringar
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna offerera, teckna och administrera avtal för försäkringar samt för att hantera dina anspråk och ersätta dig när ditt djur eller gröda drabbas av skada eller ditt djur blir sjuk. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Hantering av försäkring för sällskapsdjur
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att beräkna försäkringspremier, bedöma risker, offerera och teckna avtal samt administrera dina djurförsäkringar.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Inför ditt val av försäkring kan vi komma att erbjuda dig försäkringsrådgivning.
När du begär en offert eller tecknar avtal med oss registrerar vi dig i vårt försäkringssystem för att veta vem du är och för att kunna kontakta dig inom ramen för vårt avtalsförhållande och tilldela dig ett unikt kundnummer. Vi registrerar din personbeteckning, ditt namn, officiell adress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress.
När du begär en offert eller vill teckna en försäkring behandlar vi uppgifter om det som ska försäkras, om vem som lämnar in ansökan, om hälsodeklarationen för djur och andra dokument som lämnas in i samband med ansökan. Uppgifterna behövs för att bedöma risker, fastställa rätt premie och för att avgöra om det behövs några särskilda villkor i försäkringen, till exempel när sjukdom eller skada redan föreligger.
Om du vill försäkra ett eller flera djur behandlar vi uppgifter om djuret som födelsedatum, namn, ras, kön, djurslag, registreringsnummer, identifikationsnummer, registreringsbevis för stamtavla och djurets användningsområde (avel, sällskap eller tävling). Om du uppger att ditt eller dina djur tidigare behandlats för en skada eller sjukdom kan vi komma att hämta uppgifter som journaler från kliniker/veterinärer där behandlingen skett.
I vissa fall behöver en veterinär eller besiktningsman besiktiga ditt/dina djur för att vi ska få fler uppgifter om det och kunna ge dig en offert.
Du kan få rabatt på premierna för en del av våra försäkringar för sällskapsdjur om du hör till en förening som vi har avtal med, till exempel Finska Kennelklubben. Därför behandlar vi uppgifter om medlemskap i förening i samband med att vi beräknar din premie. För rabatten kopplat till medlemskap i föreningar hämtar vi uppgifter om medlemskap av föreningarna vi har avtal med.
Vi upprättar sedan en offert eller ett försäkringsavtal som, utöver ovanstående information, innehåller uppgifter som kundnummer, försäkringsnummer, typ av försäkring, försäkringsperiod, självrisk, försäkringsbelopp, eventuella rabatter och årspremie.
Innan vi ingår avtal med dig och kontinuerligt under avtalstiden kontrollerar vi via en informationsleverantör att du inte finns på någon av de internationella sanktionslistor som vi är skyldiga att använda. Vi får inte ingå avtal med dig om du finns med på en sådan lista.
Vi behandlar kontinuerligt uppgifter relaterade till dina fakturor och betalningar under avtalsperioden. Om du betalar med autogiro behandlar vi även ditt bankkontonummer.
Om djuren är skadade/sjuka behandlar vi uppgifterna för att behandla ersättningsanspråk.
Rättslig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra avtal med dig samt för att kunna vidta åtgärder som du begärt innan ett sådant avtal ingås.
Behandlingen av dina personuppgifter baseras på så kallat berättigat intresse i de fall vi kan erbjuda dig rabatt baserat på ditt medlemskap i en förening som vi har avtal med.
Vi behandlar din personbeteckning för att vi ska kunna identifiera dig på ett tillförlitligt sätt.
Det är nödvändigt för oss att kontrollera att ditt namn inte finns med på internationella sanktionslistor för att följa Rådets förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism.
För att kunna bedöma risk och beräkna premien behöver vi först beräkna sannolikheten för att djuren ska insjukna samt uppskatta ungefärlig försäkringskostnad för insjuknande. Denna behandling omfattar profilering.
När du tecknar avtal via någon av våra webbplatser kan premien komma att beslutas genom automatiserat beslutsfattande baserat på de uppgifter som vi har samlat in om dig och det du vill försäkra. Beslutet är nödvändigt för att ingå avtalet. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta det personuppgiftsansvariga bolaget för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
De uppgifter vi behandlar för att upprätta en offert sparar vi i tre månader efter att offerten slutat gälla, om den inte leder till ett avtal.
När vi ingår avtal behandlar vi dina uppgifter så länge avtalsförhållandet består och därefter i minst tio år med hänsyn till gällande regler om preskription.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
När vi skickar dokument till dig per post använder vi oss av ett personuppgiftsbiträde för utskrivning och distribution.
Andra försäkringsdistributörer kan sälja våra försäkringar. I detta fall lämnar vi ut den information som är nödvändig för att offerera, teckna och administrera avtalen till distributören.
Vi lämnar ut ditt namn och din personbeteckning till en informationsleverantör för slagning mot internationella sanktionslistor.
Vi kan komma att lämna ut djurens hälsouppgifter till veterinärmedicinska rådgivare för medicinsk riskbedömning.
Hantering av ersättningsanspråk
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter, inklusive information om djuret eller djuren, för att behandla ditt anspråk på ersättning för djurets olycka och sjukdom, bedöma ersättningsanspråket, säkerställa att ditt anspråk är berättigat, betala ut ersättning och utöva vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
För att veta vem du är, hantera dina anspråk och kunna kontakta dig behandlar vi ditt namn och din personbeteckning samt kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.
För att bedöma rätten till ersättning upprättar vi ett skadeärende med ett skadenummer. I det samlar vi allmän försäkringsinformation, såsom vilken försäkring anspråken avser och vem som är försäkringstagare, försäkringsnummer, skadelidande och eventuellt skadevållande; information om skadan, såsom tidpunkt, beskrivning av skadeförlopp, typ av ersättningsanspråk; dokumentation som bild- och videomaterial på skadan, besöksspecifikation hos veterinär (diagnos och veterinärens uppgifter), fakturor, journaler (som inkluderar till exempel undersökningsresultat, diagnos, behandlingsplan), polisrapport och veterinärintyg; samt andra uppgifter som du lämnar i din skadeanmälan. Vi kan också begära journaler direkt från veterinärkliniken.
Om ditt/dina djur, såsom hund, katt eller häst, har skadats eller blivit sjuk får du lämna uppgifter om djuret/djuren, såsom djurslag, födelsedatum, kön, namn, chipnummer, ID-nummer, registreringsnummer och ras.
Vi kontrollerar uppgifterna mot offentliga källor, såsom Finlands Kattförbund och Finska Kennelklubben.
Våra veterinärer gör egna veterinärmedicinska bedömningar på de dokument vi får in i samband med skadeanmälan. I vissa fall behöver vi även besiktiga det skadade djuret/djuren för att kunna ta beslut om rätt till ersättning och vilken form av ersättning som är mest lämplig. I förekommande fall kan vi komma att ta in utomstående veterinärer för oberoende medicinsk bedömning.
Vi kan också behandla andra uppgifter om ditt försäkringsengagemang hos oss, till exempel andra försäkringar, behandling- och skadehistorik.
I skadeärenden där tredje part eller annan part är inblandad eller om försäkringsfallet uppstått till följd av ett brott kan vi behöva hämta in uppgifter från förundersökningsprotokoll från polisen eller domar som vi hämtar in av polisen direkt för att kunna göra en bedömning av dina anspråk på ersättning.
Om skadan/sjukdomen skett i utlandet och behöver vård på plats och/eller sjuktransport hem hämtar vi in information om dig och ditt/dina djurs skada/sjukdom från dig.
Om vi misstänker att det förekommer oegentligheter i hanteringen av skadeärendet, bereder vi ett utredningsärende för en utredning av försäkringsbedrägeri.
När vi betalar ut ersättning till dig behandlar vi uppgifter om ditt kontonummer, ersättningsbelopp och mottagande bank.
Vi kan också komma att behandla uppgifter om dig och ditt djurs skada/sjukdom för att utöva vår regressrätt och kräva ersättning från den ansvariga parten eller i samband med utskotts- och domstolsförfaranden.
Vid direktersättning på veterinärklinik med vilken Agria har avtalat om direktersättning räknar vi ut ett ersättningsbelopp och betalar ut den summa som täcks av försäkringen direkt till den veterinärklinik som kontaktat oss. För ett genomföra beräkning och utbetalning av ersättning via direktersättning behandlar vi uppgifter om dig och ditt djur som vi fått av veterinärkliniken. Vi behandlar då uppgifter som din personbeteckning alternativt försäkringsnummer, namn och kontaktuppgifter samt uppgifter om djuret som framgår av kvitto och journal.
Rättslig grund och dina rättigheter
Om du är försäkringstagare för den aktuella försäkringen är behandlingen av dina personuppgifter nödvändig för att fullgöra det avtal vi har med dig.
Om du är den skadelidande – men inte försäkringstagare för försäkringen i fråga – är behandlingen nödvändig för att fullgöra den rättsliga förpliktelse som följer av avtalet och lagen om försäkringsavtal 543/1994.
För att vi ska kunna utöva vår regressrätt baseras behandlingen av dina personuppgifter på så kallat berättigat intresse. Denna behandling är nödvändig för att vi ska kunna kräva ersättning från den ansvariga parten.
Behandlingen av alla uppgifter om djurets hälsa och lagöverträdelser är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. Vi behandlar din personbeteckning för att vi ska kunna identifiera inblandade personer.
När du anmäler en djurskada via skadeanmälningsformuläret på vår webbplats använder vi oss av så kallat automatiserat beslutsfattande för att bedöma enklare försäkringsfall, såsom bitskada, klåda, sårskada och öroninflammation. Det automatiserade beslutet baseras på uppgifterna i din skadeanmälan, ditt kundengagemang hos oss, antal tidigare anmälda skador, begärt ersättningsanspråk och bedöms sedan i enlighet med försäkringsvillkoren. Beslutet är nödvändigt för att fullgöra vårt avtal. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta Agria för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
I enlighet med gällande regler om preskription och regressrätt sparar vi uppgifter hänförliga till registrerade anspråk och uppgifter i skadeersättningsregistret i tio år efter avslutat ärende. I vissa fall kan rätten till ersättning kvarstå i mer än tio år. I dessa fall sparar vi uppgifterna så länge som rätten finns.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
Vi lämnar ut din personbeteckning till veterinärkliniker, förbund eller organisationer och myndigheter i samband med att vi samlar in eller verifierar uppgifter.
Om det behövs en besiktning av ditt/dina djur kan vi komma att lämna ut dina kontaktuppgifter och uppgifter om skadan/sjukdomen till en veterinär som vi samarbetar med för att kunna kontakta dig och boka in en tid och besiktiga och värdera skadan eller behovet av veterinärvård.
Vi kan också använda oss av ett veterinärmedicinskt biträde för att göra en oberoende bedömning av ditt/dina djurs skador. I så fall tar de del av de underlag om ditt/dina djurs hälsa som vi samlat in från dig och veterinärkliniker.
Vid direktersättning till en veterinärklinik lämnar vi ut beräknat ersättningsbelopp, ditt namn och kontaktuppgifter, personnummer alternativt försäkringsnummer, skadenummer och djurets namn som skadeärendet avser till veterinärkliniker vi samarbetar med.
För att kunna betala ut ersättning till dig lämnar vi ut uppgifter som datum, ersättningsbelopp, kontonummer och liknande uppgifter till banker, betaltjänsteleverantörer och andra aktörer som gör det möjligt att erlägga beloppet.
I samband med tvister och andra förfaranden kan personuppgifter komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter.
Därutöver kan det förekomma situationer där annan part än du som försäkringstagare (till exempel make/maka/sambo) lämnar ut dina grundläggande försäkringsuppgifter till veterinärklinik eller anmäler skada hos oss i det fall ditt/dina djur skadats. Om denna person kontaktar oss för ytterligare information om din försäkring eller försäkringsbeslutet kan vi ge ytterligare information genom fullmakt.
För att motverka bedrägerier och penningtvätt
Vi behandlar dina personuppgifter för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Vi behandlar även dina personuppgifter för att motverka och utreda försäkringsbedrägerier. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Förhindrande av penningtvätt
Beskrivning av ändamål
Innan du blir kund hos oss och kontinuerligt under kundrelationen är vi skyldiga att behandla uppgifter om dig för att ha god kundkännedom. På det sättet kan vi förhindra och bedöma risken att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism samt beivra brott.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När du ingår ett avtal om försäkringstjänster med oss måste du svara på så kallade "Kundkännedomsfrågor" om din anställning, ekonomiska situation, nationalitet och, i förekommande fall, din bostadsort i ett annat land. Vi använder också en informationstjänst för att kontrollera om du eller någon närstående är eller arbetar för en så kallad person i politiskt utsatt ställning. Vi kontrollerar också EU:s och FN:s sanktionslistor via informationstjänsten för att säkerställa att du inte finns med i listorna, eftersom vi i så fall inte får ingå avtal med dig.
Om du vill teckna avtal i egenskap av privat näringsidkare ställer vi även frågor om din affärsverksamhet såsom verksamhetsområde, finansiella uppgifter och dina bankengagemang.
Dessutom behöver vi veta varför du använder våra produkter och tjänster.
När vi har ingått ett avtal med dig säkerställer vi med viss frekvens att de uppgifter du lämnat är aktuella. Baserat på de produkter du köper placerar vi in dig i en riskklass i enlighet med regelverket mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Rättslig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter för detta ändamål är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter enligt lagen om förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism 28.6.2017/444 och förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism.
Behandlingen för att bedöma riskklass innefattar profilering.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Som regel sparar vi uppgifter i fem år efter att kundrelationen har upphört eller annars från att de hämtades in. Vi sparar uppgifter i högst tio år om det är nödvändigt för att förebygga, upptäcka eller utreda penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
För att kontrollera dina uppgifter lämnar vi ut ditt namn och din personbeteckning till en informationsleverantör för slagning mot sanktions- och PEP-listor.
Vi använder också ett biträde som tillhandahåller systemstöd för att samla in och lagra svar på kundkännedomsfrågor (inklusive riskklassificering).
Vid misstanke om brott kan vi komma att lämna ut information till brottsbekämpande myndigheter.
Utredning av försäkringsbedrägeri
Beskrivning av ändamålet
För att skydda våra, andra försäkringsbolags och försäkringskollektivets intressen behandlar vi personuppgifter för att utreda skadehanteringsärenden där vi misstänker oegentligheter (försäkringsbedrägeri). På det sättet kan vi avgöra om ersättning ska betalas ut, om vi bör använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller vidta andra åtgärder.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Om vi misstänker oegentligheter i hanteringen av ett skadeärende upprättar vi ett utredningsärende i syfte att klargöra försäkringsfallet. Där behandlar vi de uppgifter som redan samlats in för bedömning av ett skadeärende och gör sedan en fördjupad utredning för att undanröja misstankarna eller få dem bekräftade.
Vilka uppgifter som behandlas i den fördjupade utredningen beror på vilka förhållanden som behöver klarläggas. Vi kan utföra besiktningar av anmälda skador och ta in vittnesmål för att bättre förstå ett skadeförlopp och dess orsaker. Vi kan komma att hämta in uppgifter från andra försäkringsbolag, räddningstjänsten, brottsbekämpande myndigheter, offentliga register och tidigare domar (via en informationsleverantör) i de fall det är relevant för vår utredning.
Vi kan komma att anmäla misstanke om brott till brottsbekämpande myndigheter samt andra berörda försäkringsbolag.
Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig, djuren och skadeärendet för att kunna använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller i samband med utskottsförfaranden och domstolsprövningar.
Rättslig grund och dina rättigheter
Behandlingen av personuppgifter som rör dig som försäkringstagare är nödvändig för att utreda misstänkta oegentligheter och besluta om utbetalning av ersättning för att vi ska kunna fullgöra våra avtal med dig.
I övrigt baseras vår behandling av personuppgifter på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att utreda misstänkta oegentligheter och för att vi ska kunna besluta om utbetalning av ersättning, om vi ska utöva vår regressrätt och kräva ersättning från en ansvarig part eller vidta andra åtgärder för att skydda våra, andra försäkringsbolags och försäkringskollektivets intressen.
Behandlingen av uppgifter om djurets hälsa och eventuella lagöverträdelser är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. Vi behandlar din personbeteckning för att kunna identifiera inblandade personer.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vår utredning är en del av skadeärendet och uppgifterna kommer att förstöras i enlighet med processen för handläggning av skadeärenden.
Uppgifter som ingår i utredningen, men som inte är nödvändiga för att hantera redan framställda eller eventuella framtida ersättningsanspråk eller för att motivera ett eventuellt avslagsbeslut, sparas i upp till sex månader efter att utredningen slutförts.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Vi lämnar ut berörda personers personbeteckningar till myndigheter eller kommersiella informationsleverantörer för att få offentliga uppgifter till exempel från polisen och domstolarna i Finland.
Om det finns anledning att misstänka att flera försäkringsbolag kan bli eller har blivit utsatta för brott kan vi dela uppgifter mellan våra respektive utredningsenheter för att förhindra brott och för att komma till beslut i pågående ärenden.
Vid misstanke om brott kan vi anmäla det till brottsbekämpande myndigheter och lämnar då ut uppgifter om inblandade personer, vad misstankarna avser och den bevisning vi samlat in.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
I samband med tvister och andra förfaranden kan personuppgifter komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter.
För personlig och digital service
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ge försäkringsrådgivning, hjälpa dig med dina ärenden och hantera eventuella klagomål från dig, men också för att ge dig personlig och digital service. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Hantering för kundserviceärenden
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera serviceärenden som du har hos oss.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När du kontaktar oss per telefon, chatt eller e-post behandlar vi din personbeteckning, ditt namn, kundnummer, kontaktuppgifter, tid och datum samt vilken medarbetare som hanterade ärendet. Vi skapar ett ärende i vårt försäkringssystem där vi samlar in anteckningar och klassificerar ärendet.
Vi spelar in alla inkommande samtal i kvalitets- och utbildningssyfte, Inspelning av möten görs för att förbättra och mäta kundnöjdheten samt för vidare utredning om det finns ett upplevt hot mot vår personal.
Om kontakten sker via chatt eller e-postmeddelande sparas all konversation i ärendet.
Beroende på ärendets karaktär behandlar vi uppgifter om dina försäkringar, inklusive vilken försäkringsprodukt ditt ärende avser, försäkringsnummer, ändring av försäkring, värdering av ditt djur, veterinärintyg, journaler, kontonummer för autogiroansökningar och liknande.
Om ditt ärende enligt lag kräver att vi först ger företaget försäkringsrådgivning behandlar vi dina uppgifter för detta ändamål.
Rättslig grund och dina rättigheter
Behandlingen av personuppgifter som vi samlar in i syfte att hantera ärenden grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna ge dig personlig service vid frågor eller ärenden i relation till försäkringstjänster som vi tillhandahåller.
Vi behandlar din personbeteckning för att vi ska kunna identifiera dig på ett tillförlitligt sätt.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar uppgifter om ditt ärende i 3 månader efter att ärendet avslutats.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Vår kundtjänst behandlar dina personuppgifter och de har tillgång till uppgifter som behandlas i Agrias dokument och system/verktyg. Personuppgiftsbiträdet kan även komma att använda digitala kundkommunikationsverktyg för att ta emot och hantera inkommande ärenden via digitala kanaler såsom e-post och chatt. Personuppgiftsbiträdet har tillgång till de uppgifter som behandlas i verktyget.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
Hantering av dina klagomål
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera klagomål som du har gjort mot oss, för att ta fram underlag för förbättringar och för att rapportera statistik till myndigheter.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Om du gör en reklamation om Agria antingen direkt till oss eller som privatperson via konsumenttvistenämnden eller någon annan myndighet, behandlar vi din personbeteckning, ditt namn, kontaktuppgifter, uppgifter som lämnats i reklamationen, innehållet i din reklamation, datum för reklamationen och uppgifter om berörda tjänster. Vi skapar ett klagomålsärende i vårt ärendehanteringssystem där vi gör anteckningar och kategoriserar ärendet. Vi behandlar även uppgifter om vårt svar till dig och resultatet av ditt klagomål. Om du kontaktar oss via telefon eller chatt säkerställer vi din identitet med hjälp av elektronisk identifiering om det är nödvändigt för att handlägga ärendet.
Uppgifter om alla klagomål sammanställs till statistik som vi använder för att analysera och förbättra våra produkter och tjänster.
Vi kan också behandla uppgifter om dig och ditt klagomål i samband med behandling i utskott och domstolsförfaranden.
Rättslig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter är nödvändig för att ditt klagomål ska kunna behandlas på ett sätt som uppfyller våra lagstadgade skyldigheter enligt lagen om försäkringsdistribution (234/2018).
Vi behandlar din personbeteckning för att vi ska kunna identifiera dig på ett tillförlitligt sätt
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar uppgifter som vi behandlar inom ramen för ett klagomålsärende i tre år från det att ärendet avslutats.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Vi använder ett personuppgiftsbiträde som tillhandahåller systemstöd för hantering av kundklagomål. Personuppgiftsbiträdet har tillgång till de uppgifter som behandlas i dessa fall.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
Vi lämnar ut uppgifter om dig till konsumenttvistenämnden eller en annan myndighet i den mån det är nödvändigt för att hantera ärendet. Vi kan också komma att lämna ut uppgifter till domstol eller utskott i samband med behandling i utskott och domstolsförhandlingar.
Försäkringsrådgivning
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att ge dig råd avseende försäkringsprodukter och dokumentera dessa råd.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När du begär en offert eller vill ingå ett försäkringsavtal med oss ber vi dig lämna uppgifter som ditt namn, din personbeteckning, kontaktuppgifter och om du är en enskild näringsidkare så att vi kan ge dig råd om vilka produkter som bäst passar dina behov och så att vi kan dokumentera dessa råd. Vi frågar också om din nuvarande försäkringssituation och behandlar relevanta uppgifter i befintliga försäkringsavtal som du har ingått med oss.
Vid rådgivning om djurförsäkring samlar vi in uppgifter om ditt eller dina djur, såsom födelsedatum, djurtyp, kön, ras och om djuret ska användas till avel.
Efter rådgivningsmötet dokumenterar vi våra råd om vilka produkter vi rekommenderar baserat på de uppgifter vi fått från dig.
I samband med detta registrerar vi din personbeteckning, ditt namn, juridisk adress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress, i vårt försäkringssystem.
Rättslig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter för rådgivning om försäkringstjänster är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt lagen om försäkringsdistribution (234/2018).
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Om vi ingår ett avtal sparar vi uppgifterna i elva år räknat från det att försäkringen avslutades. Om en offert inte leder till avtal sparar vi uppgifterna i tre månader från det att offerten slutat att gälla.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Andra försäkringsdistributörer kan sälja våra försäkringar och ge råd. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för rådgivningen.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
För att marknadsföra våra produkter och tjänster
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig i olika kanaler, men också för att bjuda in dig till kundevent och fråga dig vad du tycker om oss, våra produkter och tjänster samt för att följa upp effekten av våra marknadsförings- och säljaktiviteter. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Hantering av vårt marknadsföringsregister
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar uppgifter om dig i vårt marknadsföringsregister för att kunna välja ut målgrupper för olika marknadsföringsaktiviteter, inbjudningar till evenemang och kundundersökningar samt för att kunna hantera dina kommunikationsval.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar din personbeteckning, ditt namn och kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer och e-postadress, samt demografisk och geografisk information, inklusive ålder, kön och i vilket land du bor. Vi behandlar också information om de avtal som du har ingått med oss, inklusive försäkringarnas årspremier. Vi behandlar även uppgifter om djur som djurnamn, djurslag, födelsedata och ras.
Vi behandlar vidare uppgifter om de kommunikationskanaler du valt (till exempel brev, e-post) och innehåll (till exempel erbjudanden, kundundersökningar, nyhetsbrev) samt uppgifter som du lämnar i intresseanmälningar, ansökningar och kontaktformulär. Vi behandlar uppgifter om huruvida du har kontaktat vår kundtjänst och i så fall i vilken typ av ärende och genom vilken kanal.
Vi samlar dessa uppgifter i vårt marknadsföringsregister och använder dem för att kunna göra urval om vilka marknadsföringsaktiviteter som vi vill rikta till dig.
Rättslig grund och dina rättigheter
Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att möjliggöra en kostnadseffektiv och relevant marknadsföring av våra produkter och tjänster till dig, för att vi ska kunna bjuda in dig till evenemang och kundundersökningar samt för att kunna hantera dina kommunikationsval.
Vi behandlar din personbeteckning för att säkert kunna identifiera dig när vi samlar in uppgifter från externa källor.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar dina uppgifter så länge du är kund hos oss och tolv månader efter att alla dina avtal med oss har löpt ut. Denna information om dig uppdateras kontinuerligt under pågående kundrelation.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
Direktmarknadsföring
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna rikta och välja ut relevanta tips och erbjudanden till dig via olika kommunikationskanaler, för att säkerställa att du får rätt mängd marknadsföring från oss och för att reagera på din respons.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar uppgifter om dig som finns i vårt marknadsföringsregister för att vi ska kunna välja olika målgrupper för olika typer av marknadsföringsaktiviteter baserat på hur intressant du och andra i samma målgrupp förväntas tycka att en viss aktivitet är. Vi behandlar även uppgifter om djur, såsom djurnamn, djurslag, födelsedatum och raser.
Vi använder dina kontaktuppgifter för att skicka marknadsföring till dig via brev och e-post och för att ringa dig. Dessutom använder vi din personbeteckning för att kunna rikta marknadsföring som är relevant för dig och ditt kundnummer för att vår kundtjänst kan ge dig lämpliga erbjudanden i samband med kontakter.
Vi tar hänsyn till dina val av kommunikationskanal i all marknadsföring. För att säkerställa att vi inte skickar för mycket marknadsföring till dig och för att följa upp effekten av vår marknadsföring behandlar vi även uppgifter om vilka marknadsföringsaktiviteter du har deltagit i. Om du har samtyckt till användningen av kakor hos din e-postleverantör följer vi om e-postmeddelanden från oss fått dig att agera (till exempel om du öppnat meddelandet eller klickat på en länk).
Rättslig grund och dina rättigheter
Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna marknadsföra våra produkter och tjänster genom att skicka relevanta tips och erbjudanden till dig via olika kommunikationskanaler, för att säkerställa att du inte får för mycket marknadsföring från oss och för att följa upp dina svar.
Vi behandlar din personbeteckning för att säkerställa att meddelanden som skickas till dig hamnar i din digitala postlåda i Mitt Agria.
Om du har samtyckt till att ta emot marknadsföring i enlighet med lokala marknadsföringsbestämmelser kommer vår behandling av personuppgifter att baseras på samtycke.
Uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring och omfattar profilering baserad på val av målgrupper.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar information om vilken uppsättning marknadsföringsaktiviteter du har lagts till i och om du har öppnat ett e-postmeddelande eller klickat på länkar i högst tolv månader.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
När vi skickar brev till dig använder vi ett personuppgiftsbiträde för att skriva ut och distribuera utskick.
Vi använder ett personuppgiftsbiträde för att skicka nyhetsbrev med hjälp av programvara för e-postmarknadsföring.
Inbjudningar till kundevenemang och hantering av dem
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna bjuda in dig till fysiska eller digitala evenemang som vi ordnar, för att hantera din anmälan och ditt deltagande samt för att få mer information om evenemanget.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar ditt namn, de kontaktuppgifter du lämnat till oss (adress, e-postadress, telefonnummer) och andra uppgifter ur vårt marknadsföringsregister för att vi ska kunna skicka inbjudningar till evenemang till dig och andra i samma målgrupp. Vi behandlar samma uppgifter, det vill säga ditt namn och dina kontaktuppgifter, om du anmäler dig till evenemanget direkt via vår webbplats. När du väljer att anmäla dig till ett evenemang behandlar vi även uppgifter om dina eventuella val kring evenemanget och om ditt deltagande. Vi kan också komma att behandla uppgifter om djur, såsom antal och eventuellt namn.
I vissa fall använder vi uppgifter om dig för att kontakta dig efter evenemanget i syfte att ge dig möjlighet att ge oss respons kring evenemanget. Eventuell respons sammanställs till statistik över evenemanget.
Om du lämnar information om matallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi även dessa uppgifter för att kunna tillgodose dina behov.
Vi samlar in uppgifter om medlemskap från Finska Kennelklubben eller Finlands Kattförbund för att kunna skicka marknadsföring till dig, bjuda in dig till evenemang och skicka kundenkäter till dig.
Rättslig grund och dina rättigheter
Hur vi behandlar dina personuppgifter baseras på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för vårt marknadsföringsarbete för att kunna bjuda in dig till evenemang, hantera din anmälan och ditt deltagande samt för att få ytterligare information om evenemanget.
Om du har samtyckt till att ta emot marknadsföring i enlighet med lokala marknadsföringsbestämmelser kommer vår behandling av personuppgifter att baseras på samtycke.
Om du lämnar information om matallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi dessa uppgifter med stöd av ditt samtycke. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke.
Uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring och omfattar profilering baserad på val av målgrupper.
Enligt lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation har du rätt att motsätta dig direktmarknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Du kan göra det genom att kontakta kundtjänsten eller genom att följa instruktionerna i meddelandet du får.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
De uppgifter som vi samlar in i samband med att du anmäler dig till och deltar i ett evenemang sparar vi tills evenemanget är utfört och eventuell respons har mottagits.
All respons anonymiseras och lagras i form av statistiska uppgifter.
För vissa evenemang sparar vi dina personuppgifter i 7 dagar efter evenemangets slut för att kunna veta hur mycket pengar vi behöver skänka till välgörenhet.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Ibland anlitar vi ett personuppgiftsbiträde för att skicka inbjudningar och uppföljningsmeddelanden via e-post, samt för att hantera rapporter och respons som skickas via webbformulär. Därmed får biträdet de uppgifter om dig som är nödvändiga för att hantera utskick och webbformulär.
När vi skickar inbjudningar till dig via brev använder vi ett personuppgiftsbiträde för att skriva ut och distribuera utskick.
Vi kan anlita ett personuppgiftsbiträde för att organisera evenemanget. Då lämnar vi ut de uppgifter om dig som biträdet behöver ha för att kunna hantera besöksregistrering, måltidsval och liknande.
Vi kan anlita ett personuppgiftsbiträde för att hantera utskick av produkter/varor efter evenemangets slut. Då lämnar vi ut de uppgifter om dig som biträdet behöver för att kunna hantera utskicket.
För att skicka nyhetsbrev via e-post använder vi ett personuppgiftsbiträde som använder programvara för e-postmarknadsföring för att skicka det.
Hantering av kundundersökningar
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att genomföra kundundersökningar för att förbättra våra produkter och tjänster.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar uppgifter om dig som finns i vårt marknadsföringsregister för att välja ut dig och andra i samma målgrupp till enkäter och/eller telefonintervjuer.
Om vi bjuder in dig att delta i en webbenkät använder vi din e-postadress för att kontakta dig. För att säkerställa att svaren inte kan kopplas till dig personligen tar vi bort alla identifierande uppgifter om dig när vi sammanställer alla deltagares svar.
Om vi intervjuar dig per telefon eller skickar ett sms till dig använder vi ditt telefonnummer för att kontakta dig. För att säkerställa att svaren inte kan kopplas till dig personligen kan vi komma att tilldela dina svar ett slumpmässigt serienummer och antecknar i övrigt enbart om du har svarat eller inte.
Rättslig grund och dina rättigheter
Hur vi behandlar dina personuppgifter baseras på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att bjuda in dig att delta i en undersökning, för att följa upp om du har svarat och för att sammanställa svaren till statistik som vi kan använda för att förbättra våra produkter och tjänster.
Om du har samtyckt till att ta emot marknadsföring i enlighet med lokala marknadsföringsbestämmelser kommer vår behandling av personuppgifter att baseras på samtycke.
Uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring och omfattar profilering baserad på val av målgrupper.
Enligt lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation har du rätt att invända mot inbjudningar till kundundersökningar eftersom de utgör direktmarknadsföring. Det kan du göra genom att kontakta vår kundtjänst.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Dina svar anonymiseras när de statistikförs, det vill säga omedelbart eller senast 18 månader efter avslutad undersökning.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Ibland anlitar vi ett undersökningsföretag som personuppgiftsbiträde för att genomföra en undersökning. Biträdena får då del av de uppgifter om dig som behövs för att kontakta dig och samla in dina svar.
För utskick av kundundersökningar anlitar vi ibland ett personuppgiftsbiträde som möjliggör utskicket via biträdets programvara för e-postmarknadsföring.
Uppföljning av marknadsföring
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och försäljningsaktiviteter, för att förbättra erbjudanden och kundkommunikation, samt för att följa upp enskilda rådgivares/försäkringsombuds försäljningsresultat och för att upprätta uppdragshandlingar.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När vi följer upp effekten av våra marknadsföringsaktiviteter tar vi fram statistik över hur många kunder som agerat på önskat sätt till följd av en aktivitet och jämför statistiken med hur kunder som inte ingått i aktiviteten har agerat. Vi behandlar då ditt kundnummer, vilken aktivitet du ingått i målgruppen för, om du begärt en offert eller tecknat ett avtal en viss tid efter aktiviteten och – vid kontakt via e-post – om du öppnat meddelandet och klickat på någon länk. Vi följer även upp om aktiviteterna leder till avregistreringar från direkt marknadsföring.
När vi följer upp försäljningsresultat för våra rådgivares/försäkringsombuds individuella rådgivnings- och försäljningsaktiviteter och upprättar uppdragshandlingar behandlar vi ditt kundnummer, datum och syfte för rådgivnings- och försäljningsaktiviteter, offerter och tecknade avtal.
Rättslig grund och dina rättigheter
Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och försäljningsaktiviteter, för att kontinuerligt förbättra erbjudanden och kundkommunikation, för att följa upp enskilda rådgivares/försäkringsombuds försäljningsresultat och för att upprätta uppdragshandlingar på ett konsekvent och kostnadseffektivt sätt.
Behandlingen av dina uppgifter på uppföljnings- och uppdragsbasis är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt bokföringslagen (30.12.1997/1336).
Uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi raderar alla dina personuppgifter i samband med upprättandet av de dokument som behövs för att följa upp vår verksamhet, det vill säga omedelbart efter en aktivitet eller senast 1 månad efter att aktiviteten har upphört.
Vi lagras uppgifterna för uppföljning av och uppdragshandlingar för våra rådgivare/försäkringsombud i sju år plus innevarande år i enlighet med Sveriges bokföringslag (BFL).
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Externa rådgivare/försäkringsombud som vi samarbetar med har tillgång till sina respektive rapporter och handlingar där uppgifter om dig och dina offerter och avtal framgår.
För analys och uppföljning
Dina personuppgifter används som underlag för olika statistiska riskberäkningar som försäkringsbolag är skyldiga att genomföra. Uppgifter används även för att sammanställa rapporter och följa upp vår verksamhet av kommersiella skäl. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Beräkning av försäkringsrisker
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar personuppgifter för att göra statistiska beräkningar av riskerna för olika typer av ersättningsanspråk och utifrån detta prissätta försäkringsprodukter, fastställa reserver och beräkna behovet av återförsäkring.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
De avtalsuppgifter som finns i dina försäkringsavtal, liksom alla uppgifter om de skador/sjukdomar som beskrivs i ersättningsanspråket och hanteringen av ersättningsanspråk för olyckor och sjukdomar (exklusive de uppgifter som finns i bilagor som hälsoutlåtanden och bilder) ligger till grund för de statistiska beräkningar vi gör för att beräkna sannolikhet och kostnader (risker) för olika typer av ersättningsanspråk. Vi använder inga identifierbara uppgifter som kan kopplas direkt till dig i beräkningarna.
Statistiska beräkningar ligger till grund för prissättningen av försäkringsprodukter (så kallade försäkringspremietariffer), avsättningskravet för våra räkenskaper och behovet av återförsäkring
Rättslig grund och dina rättigheter
Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att kunna göra statistiska beräkningar av riskerna för olika typer av skador och därmed prissätta försäkringsprodukter i förhållande till de faktiska försäkringsriskerna. Behandlingen är också nödvändig för att fastställa reserver och för återförsäkring. Återförsäkring behövs för att upprätthålla en god finansiell ställning i vår affärsverksamhet och för att uppfylla kraven gällande riskhantering i reglerna för försäkringsverksamheten.
Behandlingen av uppgifter om djurens hälsa är nödvändig för att förbereda, presentera och försvara rättsliga yrkanden.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi behandlar uppgifter om dina försäkringsavtal och ersättningsanspråk för dessa ändamål så länge det finns ett försäkringsengagemang för försäkringsprodukten.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB anlitas som personuppgiftsbiträde för beräkning av kassakrav i vår bokföring och för beräkning av återförsäkring. Länsförsäkringar AB har därför tillgång till de uppgifter som behandlas i beräkningarna.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.
Uppföljning och analys av vår verksamhet
Beskrivning av ändamål
Vi behandlar dina personuppgifter för att sammanställa statistik och rapporter för att kunna följa upp och analysera utvecklingen av vår verksamhet, försäljning och kundbas.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar uppgifter om dig (till exempel kundnummer, ålder, rabattnivå och hemkommun) för att samla in underlag för statistik, rapporter och analyser. Dessutom behandlar vi uppgifter om dina försäkringsengagemang hos oss (till exempel avtalsnummer, produkt, årspremie, förnyelse- och uppsägningsdatum samt uppgifter om djur, inklusive djurtyp och ras).
Vi gör också vissa beräkningar/sammanställningar om dig som kund, bland annat hur länge du har varit kund, hur många avtal du har samt premieinkomsten för alla dina avtal, och jämför dem med andra kunders.
Vi använder regelbundet all information för att skapa statistik, rapporter och analyser som stödjer uppföljningen av olika dimensioner av vår verksamhet och för affärsutveckling.
Rättslig grund och dina rättigheter
Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att följa utvecklingen av vår verksamhet, försäljning och kundbas.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi behandlar uppgifter för detta ändamål i tio år för att kunna följa trender över tid.
När vår kundrelation upphör tar vi bort alla kopplingar till dig som person ur statistikregistret.
Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.