Undantag i öppettiderna

Tor 1.5. - regleringstjänsten är stängd.

Begäran om direktreglering som skickas utanför öppettiderna kan inte behandlas som direktreglering om kliniken inte uttryckligen begärt detta i fältet för ytterligare information när begäran skickas. I annat fall kommer behandlingen att överlämnas till kunden.

Utanför öppettiderna för direktreglering bör kliniken använda knappen "Skicka till Agria" för att skicka ansökan till skaderegleringskön, då skadehanteringen görs rakt till kunden, om detta är möjligt i systemet.

Ändringar i beslutet om direktreglering

Ändringar i ett redan utfärdat beslut om direktreglering kan endast göras under samma arbetsdag. Efter det har beslutet överförts till vårt system och inga ytterligare ändringar är möjliga.

Återkallelse av en direktreglering

Om du vill annullera ett redan skickat eller behandlat direktkrav ska du omgående kontakta Agria genom att mejla vahinkoilmoitus@agria.fi eller genom att ringa supportnumret för direktreglering. Vid denna kontakt ska det framgå om kravet ska annulleras i sin helhet, varvid kunden måste skicka in ett nytt krav, eller om det redan behandlade kravet ska överlämnas till kunden direkt i stället för till kliniken.

Om annulleringsmeddelandet inte kommer in i tid och anspråket redan har lämnat systemet för att betalas, måste kliniken behandla eventuell återbetalning av överbetalningen direkt till kunden.

Ändringar i fakturan

I händelse av fel i veterinärfakturan som skickas för direktreglering (t.ex. överbetalning), ska detta omedelbart rapporteras till Agria via e-post vahinkoilmoitus@agria.fi eller genom att ringa supportnumret för direktreglering.

Det är möjligt att ta bort den ursprungliga behandlingen från systemet under samma arbetsdag, varefter kliniken kan skicka en ersättningsfaktura för direkt återbetalningsbehandling. Detta är endast möjligt om kunden ännu inte har betalat sin egenavgift på kliniken.

Det är inte möjligt att göra ändringar i fakturan genom att skicka den korrigerade fakturan som ett ytterligare svar på en behandling för vilken ett direktreglerings svar redan har utfärdats tidigare.

Om ett faktureringsfel visar sig vid ett senare tillfälle och det inte längre är möjligt att göra ändringar i den ursprungliga behandlingen, måste kliniken skriftligen meddela Agria om faktureringsfelet via e-post till vahinkoilmoitus@agria.fi. I meddelandet ska följande anges:

  • Namn på kund och djur
  • Djurets försäkringsnummer
  • Datum för det besök som faktureringsfelet avser
  • En förklaring av vad som felaktigt fakturerats på den ursprungliga fakturan samt fakturans faktiska innehåll och totalbelopp.

Agria kommer därefter att förse kliniken med uppgifter om vilka belopp som ska återbetalas samt instruktioner för återbetalning.